המענה היציב

המענה היציב

האנטיפוניה או בעברית מענה, היא שירת חילופין בין שתי מקהלות או בין סולן\חזן ומקהלה. שירה כזו מוזכרת לעתים בתנ"ך. כך למשל, טקס הברית הראשון של בני ישראל בארץ כנען מתואר כשיח אנטיפוני רב רושם בין שתי מקהלות. ביצוע זה נקרא בפי המחברים מענה מורכב. הצורה הבסיסית ביותר של המענה המורכב הוא שיח בין שני קולות, כאשר כל קול שר מחצית אחרת של היצירה. השירה הזו תקרא כאן המענה היציב. במענה היציב מורכב המזמור משני חלקים בני אותו מספר פסוקים, כאשר הפסוק הראשון של היצירה יוצר זוג אנטיפונלי עם הפסוק האמצעי וכן הלאה.

למאמר המלא

מזמור תהלים קכא -121

מזמור תהלים קכא -121

מזמור תהלים קכא -121 זכה ללחנים וביצועים מודרניים. חוקרים רבים זיהו שיש בשיר מאפיינים של שיח (דיאלוג) בין שני קולות. אבל הקריאה הרציפה של הפסוקים, לא מספקת פתרון משביע רצון לגבי צורת הביצוע של היצירה כשיח שכזה. במאמר זה נבחן השערה על-פי עוצב השיר במקור לביצוע רב-קולי כמענה יציב .

למאמר המלא

מזמור תהלים קכו - 126

מזמור תהלים קכו - 126

מזמור תהלים קכו -126, מבטא שמחה שלאחר דמע עם שוב ישראל לארצו לאחר גלות בבל. אבל לא רק שמחה מבטא המזמור, המשורר עושה בו שימוש נרחב במילים השייכות לתחום החקלאי. כבר היה מי שאמר, כי כאשר הוא מעיין במחקרים והפרשנויות של מזמור זה, הוא נותר עם ​​התחושה המטרידה שהוא לא באמת יודע מה אומר השיר. ואכן, למרות שהמזמור מורכב מביטויים פשוטים, תוכנו עדיין לא הובהר לחלוטין. האם ישנה דרך אחרת לקרוא ולהבין את היצירה? במאמר זה נבחן את האפשרות  שהמזמור נוצר מראש לביצוע רב קולי- כמענה יציב

למאמר המלא 

מזמור תהלים קכח - 128

מזמור תהלים קכח - 128

 מזמור קכח -128 ערוך כשיר חוכמה ומוסר קלאסי. גם יצירה זו, כמו מזמורים 121 ו-126, מורכבת משני חלקים בעלי אורך שווה. החלק הראשון (פסוקים 3-1) עוסק בשבחו של הגבר הירא את ה' ואילו החלק השני של המזמור (פסוקים 6-4) מבטא את הברכה השורה על הגבר, ירושלים וישראל. שני החלקים בעלי תכונות מקבילות והם משלימים זה את זה.

למאמר המלא