חובב

חובב

בתחילת תקופת אוּרוּך יובאה רוב הנחושת מאזור עילם, ארץ הררית מזרחית לשוּמר. תרבות עילם העתיקה עדיין אינה מובנת היום, כך שקשה לייחס אותה בוודאות לתרבויות אחרות, אבל מספר סימנים מגלים את הזיקה התרבותית של עילם לכנען. באלף הרביעי לפני הספירה מזכירים סמלי האמנות העילמית את מקביליהם הכנעניים.

למאמר המלא

האל כוס

האל כוס

ציפור הכּוֹס, שימשה בעבר הרחוק כסמלם של הנפחים הדרום-כנענים. בעולם היווני הפכה הכּוֹס לסמל של האלה אַתֶנה, פטרונית בעלי-המלאכה בכלל והנפחים בפרט. משום כך אַתֶנה מכונה גם גְלַאוּקוֹפּיס (= פני כּוֹס). המונח היווני גלאוּקוֹס מקורו במלה הכנענית כּוֹס, משמעותו "הירוק", והוא הכינוי למַלַכִית – בצר הנחושת, שצבעו ירוק.

 

א-לוהים

א-לוהים

לאחרונה הועלתה האפשרות כי טרם הפך יה' לאל של ברית ישראל הוא היה פטרונם של חרשי הנחושת בכנען. זהות זו עלתה על הדעת מתוך קשריו של יה' עם סמל הנחש (סמל הנחושת המומסת), וכן, בשל המקומות השונים בתנ"ך בהם מתואר יה' כחרש מתכות, כגון ביחזקאל, (כב.22-17):"וַיְהִי דְבַר-יְהוָה אֵלַי לֵאמֹר. בֶּן-אָדָם הָיוּ-לִי בֵית-יִשְׂרָאֵל לְסִיג כֻּלָּם נְחֹשֶׁת וּבְדִיל וּבַרְזֶל וְעוֹפֶרֶת בְּתוֹךְ כּוּר סִגִים כֶּסֶף הָיוּ..." 

 

למאמר המלא

דיוניסוס

דיוניסוס

ביוון, לא ידועה זהותה של האלוהות פטרונית המתכות. עם זאת, בתקופת הברונזה, הפטרון של חרשי המתכת נחשב לאמן אלוהי המלמד את החרשים את אומנותו. הזהות של ישות עליונה זו עשויה לתרום לזיהוי של אל המתכת ביוון. מסופר כי הפיסטוס, הנפח השמיימי, למד את אומנותו בנקסוס. אי זה נושא את השם דיוניסיה הנגזר משמו של האל פטרון האי - דיוניסוס.

 

למאמר המלא