בן דמותו האגאי של יה'

בן דמותו האגאי של יה'

החיפוש אחר אל יווני הזהה ליה' מעלה על הדעת באופן מיידי את האל זאוס, האל שהונהג לראשונה על ידי אנטיוכוס בבית המקדש בירושלים. דומה, שאנטיוכוס לא התכוון להחליף בין ראש האלים של הפנתיאון היווני והאל הישראלי. אפשר בהחלט שאנטיוכוס רצה לסגוד 'לאל הגדול והמסתורי של  ירושלים' בדרך שהייתה מוכרת ביוון.

למאמר המלא

שורשיו הכנענים של דיוניסוס

שורשיו הכנענים של דיוניסוס

על מוצאו של דיוניסוס נמצא כתוב בהמנונות ההומריים המוקדשים לאלים. במזמור על דיוניסוס (עמ' 103) הוא מתואר כעלם צעיר שנלכד בשבי שודדי-הים. כדי לזכות בנכסיו ככופר עבור שחרורו, נותנים לו שודדי הים לצאת אל המזרח התיכון ולחפש את אחיו או רעיו. מתוך כך עולה, כי לפחות לדעת שוביו נחשב דיוניסוס ממוצא לבנטיני. פרשנות זו מקבלת אישור מפורש בהמנון המספר על ראשיתו והולדתו של דיוניסוס

 

 

למאמר המלא

הסמלים המשותפים ליה' ודיוניסוס -חלב דבש ואש

הסמלים המשותפים ליה' ודיוניסוס -חלב דבש ואש

ביוון, עסיס של דבש וחלב הנוטף מהמטה (thyrsos) של המנדות,  נחשב להתגלות של דיוניסוס. חלב ודבש המופיעים יחד, קשורים באופן הדוק גם לאלוהי ישראל. בתנ"ך, מכונה כנען לא פעם "ארץ זבת חלב ודבש", כינוי המעלה על הדעת כי סמלים אלה הם יסוד באדנות של יה'.


למאמר המלא

הסמלים המשותפים ליה' ודיוניסוס - יין

הסמלים המשותפים ליה' ודיוניסוס - יין

החיבור בין היין לדיוניסוס הוא כה חזק שנשפים וחגיגות נחשבו להילולות לאל. התפשטות הפולחן הדיוניסי במושבות היווניות הייתה קשורה באופן הדוק בנטיעת גפנים ובהרחבת הכרמים. בישראל, ייצור מעולה ו/או שופע של יין נתפס כעניין מרכזי בברכת יה' לעמו.

 

למאמר המלא

הסמלים המשותפים ליה' ודיוניסוס -נחשים

הסמלים המשותפים ליה' ודיוניסוס -נחשים

דיוניסוס מוקף בנחשים: הוא נולד בקן של נחשים. דמות הילד של דיוניסוס מוצגת,  בדרך כלל, כשהיא אוחזת נחשים ובבגרותו הוא מיוצג בנחש מיתי. בישעיהו (ו, 3-1) מתואר גם יה' כשהוא מוקף בנחשים בוערים (שרפים).  נחשים מעופפים (שרפים) נשלחים על ידי יה' להילחם באויבי ישראל (ישעיהו יד, 29)

 

למאמר המלא

הסמלים המשותפים ליה' ודיוניסוס - שירת המקהלות

הסמלים המשותפים ליה' ודיוניסוס - שירת המקהלות

ביוון, קשורה שירת המקהלות בקשר הדוק לפולחן דיוניסוס ולכן נקראה דיוניסיה. גם בישראל קשור פולחן יה' באופן מפורש לשירת המקהלות. הדבר ניכר למשל במזמורי תהלים שהולחנו ובוצעו על-ידי מקהלות הלווים בבית -המקדש בירושלים.

למאמר המלא

האופי הכפול של דיוניסוס

האופי הכפול של דיוניסוס

כאל אתרי, דיוניסוס מיוצג באופן מופשט; באוויר הנע על ידי מפוח או פיסת עץ פשוטה עטופה בנחושת. מאוחר יותר, במזמורים ההורפאים, הוא מהולל כזה השוכן בכול, הממלא את התבל כולה. כך למשל, "הבקכות", שורות 502-500. אבל בד בבד, נחשב דיוניסוס גם כאל-אנושי, צאצא של איחוד האל זאוס עם סמלה בת התמותה.

 

למאמר המלא

מקורות האמונה ביה' - סיכום

מקורות האמונה ביה' - סיכום

פולחן יה' שמעבר- לים, המוזכר בתהילים ובספר ישעיהו, איננו מבטא רק את שאיפתו של המחבר המונותיאיסטי להרחיב את הריבונות של האל מעבר לגבולות ירושלים. הכתוב משקף את קיומו של פולחן יה' בים האגאי, תחת השם דיוניסוס. במאמרים הקודמים, הוכח באמצעות ניתוח השוואתי הדמיון שבין שני האלים.

למאמר המלא

הטבע האורירי של יה' ודיוניסוס

הטבע האורירי של יה' ודיוניסוס

בספר מלכים א (יט. 12-11), מסופר כי אליהו מצפה ליה' המתגלה אליו לא ברוח חזקה, לא ברעידת אדמה וגם לא באש יוקדת, אלא בדממה דקה: "וַיֹּאמֶר צֵא וְעָמַדְתָּ בָהָר לִפְנֵי יְהוָה וְהִנֵּה יְהוָה עֹבֵר וְרוּחַ גְּדוֹלָה וְחָזָק מְפָרֵק הָרִים וּמְשַׁבֵּר סְלָעִים לִפְנֵי יְהוָה לֹא בָרוּחַ יְהוָה וְאַחַר הָרוּחַ רַעַשׁ לֹא בָרַעַשׁ יְהוָה. וְאַחַר הָרַעַשׁ אֵשׁ לֹא בָאֵשׁ יְהוָה וְאַחַר הָאֵשׁ קוֹל דְּמָמָה דַקָּה".

 

למאמר המלא

אלוהים 'משונים'

אלוהים 'משונים'

השונות של דיוניסוס ויה' מייחדת אותם כשונים מהאלים האחרים של התרבות האגאית או הכנענית. אבל שונות זו גם מעלה שאלות לגבי הטבע האלוהי שלהם ו/או הסמכויות שלהם. בישראל, נקודה זו מתבהרת מתוך קריאתו של דוד אל הקהל הפלשתי בטרם החל הקרב עם גלית.

למאמר המלא

אל 'קנא'

אל 'קנא'

מאפיין יוצא דופן של יה' הוא הדרישה להיות נערץ בארצו על ידי כולם, וכפועל יוצא מזה דחיית הסמכות של כל האלים האחרים. מאפיין דומה קיים אצל דיוניסוס;  אלוהים זה תובע ביוון פולחן מכולם ללא יוצא מן הכלל.


למאמר המלא